Sinds de oprichting in 2007 heeft de Helen Diller Family Foundation elk jaar $36.000 toegekend aan uitzonderlijke tieners die al een impact maken via de Diller Teen Tikkun Olam-prijzen. Twee van de winnaars van 2023, Romy Greenwald en David Ronnel, zijn ook betrokken bij NFTY. We spraken met hen over hun projecten, inspiratie en plannen voor de toekomst.
Romy Greenwald (zij/haar) is de oprichter van MiSendero (“mijn pad”), dat Spaanstaligen die Engels leren en Engelstaligen die Spaans leren, verbindt via interculturele evenementen en bijlesprogramma’s. Sinds Greenwald in 2020 met dit initiatief begon, hebben meer dan 1.000 studenten uit Florida en Californië deelgenomen aan MiSendero. Greenwald deelde haar dankbaarheid voor “de vele mensen die deze inspanning mogelijk hebben gemaakt: mijn familie, leraren, collega’s en de Diller Teen-gemeenschap.”
David Ronnel (hij/hem) werd geëerd voor zijn werk in de strijd tegen antisemitisme door middel van onderwijs. Ronnel werd een vooraanstaand lid van de Holocaust Education Living Proposal (HELP) Committee, die erin slaagde Holocaust-educatie verplicht te stellen op openbare scholen in Arkansas. Na deze prestatie richtte Ronnel de Arkansas Holocaust Education Award Donatiefonds (AHEAD). in 2021, een non-profitorganisatie die docenten in Arkansas erkent die hun leerlingen over de Holocaust onderwijzen.
URJ: Hoe ben je begonnen? Wat inspireerde jou?
Groenwald: Mijn familie kwam vanuit Mexico en Cuba naar de Verenigde Staten. Toen mijn moeder naar school ging, sprak ze geen Engels en werd ze in een Engels leerprogramma geplaatst. Ik voelde me aangetrokken tot studenten die Engels leerden dankzij onze gedeelde immigrantenwortels, taal en cultuur. Ze zaten geïsoleerd in aparte klassen en hadden zelden interactie met andere studenten.
MiSendero begon als een manier om mijn Spaanstalige vrienden te helpen zich op hun gemak te voelen en hun interesses op school verder te verkennen. Ik begon door mensen in verschillende clubs te bereiken en ze te koppelen aan Spaanstalige studenten die wilden deelnemen. Het bijlesprogramma voor Engels- en Spaanstalige studenten werd de kern van de organisatie toen ik besefte hoeveel deze studenten van elkaar leerden. Veel van mijn vrienden die Spaanse les volgden, merkten op dat het geweldig zou zijn als ze konden oefenen met moedertaalsprekers. Deze samenwerking werd de focus van MiSendero.
Ronnel: Toen ik opgroeide op openbare scholen in Arkansas, kreeg ik vanwege mijn religie vaak te maken met onverdraagzaamheid en haat. Nadat ik hoorde dat Arkansas op de 50e plaats stond in een landelijk onderzoek naar de kennis van de Holocaust onder millennials en Gen-Z, wist ik dat ik iets moest doen om mijn staat te voorzien van middelen om intolerantie en desinformatie te bestrijden.
Ik sloot me aan bij een groep gemeenschapsleden die gepassioneerd waren over het brengen van meer diepgaande Holocaust-educatie naar de staat Arkansas, de Holocaust Education Living Proposal (HELP) Committee. Met hun steun begon ik staatswetgevers op te roepen en te discussiëren over het opstellen van een wetsvoorstel dat een impactvol Holocaust-curriculum voor de hele staat verplicht zou stellen.
Hoe beïnvloedt uw achtergrond bij de Hervormingsbeweging uw belangenbehartiging?
Groenwald: Ik ben opgegroeid bij Congregatie B’nai Brith in Santa Barbara, een hervormingssynagoge. Ik kreeg de kans om Joden met verschillende achtergronden te ontmoeten, wat mijn perspectief verbreedde en mij inspireerde om te onderzoeken hoe culturen positief met elkaar konden omgaan.
Ik ben vooral geïnspireerd door Israël. Het is een voorbeeld van een natie die met succes immigranten met verschillende achtergronden heeft geïntegreerd. Tijdens mijn tussensemester in Israël werd ik trots onderdeel van het diverse verhaal van de Joden in Israël. Ik was ontroerd door de ongelooflijke moeite die mensen deden om elkaar te helpen. Met mijn werk houd ik in gedachten hoe mensen verenigd kunnen worden door hun gedeelde waarden.
Ronnel: Mijn werk met de Hervormingsbeweging en NFTY Southern gaf me een geweldig ondersteuningssysteem dat me hielp het platform te geven om verandering te bewerkstelligen en mijn doelen te bereiken. Ik ben zo dankbaar dat ik deel uitmaak van de NFTY-gemeenschap, en mijn tijd bij NFTY Southern heeft me waardevolle ervaring opgeleverd in het inspireren van verandering.
Ons project is diep geworteld in leren en rechtvaardigheid. Door kwalitatief hoogstaand Holocaust-onderwijs te bieden, kunnen we een dialoog met studenten ontwikkelen over de gevolgen van pesten, onverdraagzaamheid, stereotypering en discriminatie, terwijl we tegelijkertijd tolerantie, diversiteit en eerbied voor de inherente menselijke waardigheid van alle burgers aanmoedigen.
Wat is tot nu toe het meest bevredigende onderdeel van uw werk geweest?
Groenwald: Individuen helpen leiders te worden en blijvende, wijdverbreide veranderingen te creëren. Ik wil anderen in staat stellen leiderschapsrollen op zich te nemen en er een integraal onderdeel van uit te maken tikkun olam.
Ronnel: Nadat ons wetsvoorstel om Holocaust-educatie op alle openbare scholen in Arkansas verplicht te stellen, in de wet was omgezet, voelde ik me zo tevreden wetende dat gemeenschappen zoals de mijne nu de middelen zouden hebben om haat te overwinnen.
Wat zijn je plannen voor de toekomst?
Groenwald: Ik studeer aan de Duke University en kreeg onlangs de kans om de zomer door te brengen in Seoul, Zuid-Korea, om migranten van over de hele wereld te helpen. Ik ben enthousiast over deze praktische ervaring en ben van plan de kennis die ik opdoe te gebruiken in mijn werk met MiSendero en immigranten in de Verenigde Staten.
Ronnel: In de toekomst willen we de inspanningen van leraren op het gebied van Holocausteducatie helpen ondersteunen. Dankzij de Diller Teen Tikkun Olam Awards heeft het AHEAD Fund docenten uit Arkansas kunnen belonen die hun uiterste best doen om de krachtige lessen van de Holocaust te onderwijzen.
Tot slot: wat kan iemand doen om de wereld te herstellen?
Groenwald: Een impactvolle manier om de wereld te helpen herstellen is door anderen aan te moedigen hun potentieel te realiseren. Bied bemoedigende woorden, erken de sterke punten van mensen en bied hen kansen om hun capaciteiten te laten zien.
Ronnel: Wees niet bang om steun te zoeken bij de mensen om je heen. Tikkun olam is niet iets dat we alleen kunnen verwezenlijken. Het kost ons allemaal.